Skip to content

Beoordelingscriteria

Beroodelingsdimensies

Nr Naam Omschrijving
BC1 Beroepsproductkwaliteit; Context en Analyse Geeft een contextbeschrijving en een analyse van de beroepsopdracht die voldoen aan de standaarden zoals gegeven in de overige profieleindkwalificaties (PEK’s) en bijbehorende BoKS (zie OER).
BC2 Beroepsproductkwaliteit Oplossingsrichtingen Geeft mogelijkheden om de gewenste situatie (zoals beschreven in de Context en Analyse) te bereiken die voldoen aan de standaarden zoals gegeven in de overige profieleindkwalificaties en bijbehorende BoKS (zie OER). Kiest een oplossingsrichting die optimaal is.
BC3 Beroepsproductkwaliteit Uitwerking Geeft een uitwerking van het gevraagde beroepsproduct op basis van de gekozen oplossingsrichting die voldoet aan de standaarden zoals gegeven in de overige profieleindkwalificaties en bijbehorende BoKS (zie OER).
BC4 Kwaliteit van het proces dat tot de beroepsproducten heeft geleid Definieert een proces om zelfstandig tot de gevraagde beroepsproducten te komen conform standaarden gegeven in de overige profieleindkwalificaties en bijbehorende BoKS (zie OER). Hij bewaakt de planning en stelt die zo nodig adequaat en gemotiveerd bij. Communiceert, rapporteert, en werkt waar nodig samen op het niveau van een beginnende professional.
BC5 Verantwoording en reflectie Verantwoordt de standaarden die voor de totstandkoming van de beroepsproducten zijn gebruikt, geeft een onderbouwing van de keuzes die hij heeft gemaakt. Reflecteert op het eigen handelen in de beroepspraktijk, verklaart wat er goed en niet goed ging en geeft uitgangspunten voor een betere aanpak.

Bron: "Beoordelingsformulier afstuderen ICT 2020-2021.pdf" van https://han.onderwijsonline.nl/elearning/lesson/XyxjeYvq

Beoordelingsdimensies, incl Prestatiecriteria (PC)

Beoordelingsdimensie, -criterium Prestatiecriterium (PC)
BC1
Beroepsproductkwaliteit;
Context en Analyse
Geeft een contextbeschrijving en een analyse van de beroepsopdracht die voldoen aan de standaarden zoals gegeven in de overige profieleindkwalificaties (PEK’s) en bijbehorende BoKS (zie OER).
Totstandkoming
Voor de analyse is gebruik gemaakt van relevante standaarden zoals aangegeven in (of vergelijkbaar met) de overige PEK’s en bijbehorende BoKS.

Inhoudelijke kwaliteit
De analyse van de huidige en gewenste situatie is met passende diepgang en inzichtelijk beschreven met gebruikmaking van relevante standaarden zoals aangegeven in (of vergelijkbaar met) de overige PEK’s en bijbehorende BoKS.
BC2
Beroepsproductkwaliteit;
Oplossingsrichtingen
Geeft mogelijkheden om de gewenste situatie (zoals beschreven in de Context en Analyse) te bereiken die voldoen aan de standaarden zoals gegeven in de overige profieleindkwalificaties en bijbehorende BoKS (zie OER). Kiest een oplossingsrichting die optimaal is.
Totstandkoming
Relevante oplossingsrichtingen zijn onderzocht en met passende diepgang en inzichtelijk beschreven, met gebruikmaking van relevante standaarden zoals aangegeven in (of vergelijkbaar met) de overige PEK’s en bijbehorende BoKS.

Inhoudelijke kwaliteit
De student heeft een oplossingsrichting gekozen die optimaal is gezien de gestelde eisen en wensen en heeft zijn keuze gemotiveerd.
BC3
Beroepsproductkwaliteit;
Uitwerking
Geeft een uitwerking van het gevraagde beroepsproduct op basis van de gekozen oplossingsrichting die voldoet aan de standaarden zoals gegeven in de overige profieleindkwalificaties en bijbehorende BoKS (zie OER).
Totstandkoming
Voor de uitwerking is gebruik gemaakt van relevante standaarden zoals aangegeven in (of vergelijkbaar met) de overige PEK’s en bijbehorende BoKS.

Inhoudelijke kwaliteit
Het beroepsproduct is met passende diepgang en inzichtelijk uitgewerkt met gebruikmaking van relevante standaarden zoals aangegeven in (of vergelijkbaar met) de overige PEK’s en bijbehorende BoKS.
BC4
Kwaliteit van het proces dat tot de beroepsproducten heeft geleid
Definieert een proces om zelfstandig tot de gevraagde beroepsproducten te komen conform standaarden gegeven in de overige profieleindkwalificaties en bijbehorende BoKS (zie OER).
Hij bewaakt de planning en stelt die zo nodig adequaat en gemotiveerd bij. Communiceert, rapporteert, en werkt waar nodig samen op het niveau van een beginnende professional.
Voorbereiding
Het Projectplan is opgesteld conform standaarden zoals aangegeven in (of vergelijkbaar met) de overige PEK’s en bijbehorende BoKS.

Uitvoering
Het project is zelfstandig uitgevoerd volgens het vooraf opgestelde Projectplan. Afwijkingen op het Projectplan zijn inzichtelijk beschreven en gemotiveerd, en tot stand gekomen in overleg met de stakeholders.

Communicatie, samenwerking en rapportage
De student: - heeft initiatief getoond en is proactief te werk gegaan;
- stond open voor ideeën van anderen en vroeg zo nodig op tijd hulp;
- communiceerde zowel mondeling als schriftelijk op een niveau dat passend was voor de functie die hij vervulde;
- rapporteerde met een duidelijke en logische structuur met een verzorgde lay-out, doel- en doelgroepgericht en met correct taalgebruik;
- gebruikte relevante en actuele bronnen en geeft voldoende onderbouwing met correcte verwijzingen.
BC5
Verantwoording en reflectie
Verantwoordt de standaarden die voor de totstandkoming van de beroepsproducten zijn gebruikt, geeft een onderbouwing van de keuzes die hij heeft gemaakt. Reflecteert op het eigen handelen in de beroepspraktijk, verklaart wat er goed en niet goed ging en geeft uitgangspunten voor een betere aanpak.
Verantwoording van methodisch werken
De gebruikte standaarden zijn met passende diepgang en inzichtelijk beschreven. Alternatieven zijn overwogen en keuzes zijn gemotiveerd

Reflectie
De student heeft kritisch gereflecteerd op:
- de werkwijze en de gemaakte keuzes ten aanzien van de projectuitvoering;
- het toegepaste theoretisch kader;
- het resultaat en op de consequenties van het resultaat voor de organisatie. Verbetersuggesties zijn realistisch.
  • PEK's = profieleindkwalificaties
  • BoKS = body of knowledge (kennis raamwerk)

Wordt beoordeelt op cijfer PC's, daaruit vormt cijfer BC.

  • Cijfer PC: halve cijfers van 1 t/m 10.
  • Cijfer BC: gemiddelde cijfer 2 PC’s op 1 decimaal nauwkeurig.

Geslaagd als:

  • alle PC’s minimaal cijfer 4 én
  • alle BC’s voldoende ( ≥ 5,5) Eindcijfer: gemiddelde van cijfers BC’s.

Gezakt als een of meer:

  • een of meer PC lager dan 4 óf
  • een of meer BC onvoldoende ( < 5,5) Eindcijfer: cijfer voor laagst-scorende PC.

Eindkwalificaties HBO-ICT profiel Web Development (WD)

Nr Eindkwalificatie Kennis (Knowledge) Vaardigheden (Skills) HBOI
WD-1 [Software Construction]
De student heeft kennis van verschillende webtalen en -frameworks op zowel de clientside als serverside en dataside en kan deze combineren voor het ontwikkelen van een web-applicatie aan de hand van het ontwerp.
- Construction Languages
- Coding Construction Testing
- Construction with/for Reuse
- Construction Quality Integration
- API Design and Use
- Object-Oriented Runtime Issues
- Parameterization and Generics
- Assertions, Design by Contract
- Error Handling, Exception Handling
- Configuration & Internationalization
- Concurrency (Primitives)
- Platform Standards
- Control and Handling of Events
- Debuggen en tracen van programma-uitvoer op verschillende lagen
- Lezen en vertalen van een technisch ontwerp naar broncode
- Overdragen van een webapplicatie naar een beheerorganisatie
- Maken, uitvoeren en bewaken van een individuele planning.
- Lezen, begrijpen en samenvatten van technische materie
- Schrijven van broncode en passende documentatie
Rea, M&C
WD-2 [Software Design: Infrastructure]
De student is in staat om een multi-tier infrastructuur te specificeren, verfijnen of actualiseren, en kan daarbinnen informatieberichten herleiden naar individuele componenten om fouten op te sporen of ter beoordeling van aspecten als functionaliteit, compatibiliteit, schaalbaarheid, bruikbaarheid en beveiliging. De student kent beveiligingszwakheden in web-applicaties en houdt zich bij realisatie aantoonbaar aan wettelijke eisen, voorschriften en best practices van toonaangevende adviserende instanties.
- General Design Concepts
- The Context of Software Design
- The Software Design Process
- Software Design Principles
- Data Persistence
- Distribution of Components
- Error and Exception Handling and FT
- Security
- Quality Attributes
- Quality Analysis and Evaluation Techniques
- Structural Descriptions
- Behavioral Descriptions
- General Strategies
- Software Design Tools
- Types of Network
- Basic Network Components
- Kan een netwerkarchitectuur schetsen
- Meten van functionaliteit, compatibiliteit, schaalbaarheid, bruikbaarheid en beveiliging
- Schrijven van broncode, software projectplannen, requirements documenten, risico analyses, software ontwerpdocumentatie, software test plannen, technische rapporten en evaluaties, diagrammen en grafieken
- Presenteren van reviews, product instructies, slides, vastgelegde kennis en technische documenten
Ont, Rea, M&C
WD-3 [Software Design:UI Design]
De student is in staat om web-applicaties te ontwikkelen die optimaal omgaan met verschillende typen devices (mouse/touch mobile/tablet/desktop) door het toepassen van responsive design principes. De student gebruikt regelgeving en richtlijnen rondom semantiek in webapplicaties om informatie beter te kunnen vinden, delen en te combineren zodat deze beter gebruikt kan worden op meerdere verschillende devices voor een groter publiek met mogelijke visuele, auditieve, motorische beperkingen
- General User Interface Design Principles
- User Interface Design Issues
- The Design of User Interaction Modalities / Information Presentation
- User Interface Design Process
- Localization and Internationalization
- Metaphors and Conceptual Models
- Prototyping
- Tradeoff Analysis
- Interactie met stakeholders onderhouden
- Identificeren van waarde voor de stakeholder
- Geven en ontvangen van feedback
- In staat zijn om een device afhankelijke webpagina samen te stellen
- Toepassen van standaarden & criteria
- Toepassen van devices
- Onderscheiden van belanghebbenden
- Beoordelen v/h gebruik van prototypes
- Communiceren van het ontwerp
- Managen en garanderen van een hoog niveau van samenhang en kwaliteit
- Presenteren van reviews, product instructies, slides, vastgelegde kennis en technische documenten
- Toepassen van mockups
Ont, Rea, M&C
WD-4 [Data]
De student is in staat om zowel gestructureerde als ongestructureerde gegevens in verschillende formaten uit verschillende type bronsystemen te lezen en combineren om informatie te ontsluiten.
- Transportformaten
- Datatransport
- Dataopslag en zijn kenmerken
- Is in staat om data te ontsluiten d.m.v. een webapplicatie
- Verzamelen van interne en externe kennis en informatiebehoeften
- Gebruiken van datamodellen
Ont, Rea, M&C
WD-5 [Software Design:Software Architecture]
De student maakt gebruik van patterns en principes in software design om hergebruik, uitbreidbaarheid, kwaliteit en configureerbaarheid te bevorderen.
- Architectural Styles & Structures
- Design Patterns
- Architecture Design Decisions
- Families of Frameworks
- Structural Descriptions
- Behavioral Descriptions
- General Strategies
- Function-Oriented Design
- Object-Oriented Design
- Data Structure Centered Design
- Component-Based Design (CBD)
- Motiveren en wegen van beslissingen
- Beoordelen van de geschiktheid van verschillende ontwikkelingsmethoden
- Schrijven van broncode, software architectuurdocumenten, ontwerpdocumentatie, software test plannen, technische rapporten en evaluaties, diagrammen en grafieken
- Presenteren van reviews, product instructies, slides, vastgelegde kennis en technische documenten
Ont, Rea
WD-6 [Software Engineering Model and Methods]
De student is in staat om methodisch een project in een multidisciplinair team uit te voeren, waarbij het verloop inzichtelijk gemaakt wordt en de sturing gedaan wordt met processen en bijbehorende beheertools.
- Software Engineering Methods
- Software Process Definition
- Software Life Cycles
- Software Project Planning
- Individual Cognition
- Dealing with Problem Complexity
- Risicomanagement
- Formuleren van doel- en probleemstelling
- Gemotiveerde keuzes maken
- Werken in multidisciplinaire teams
- Zich staande houden in de gr.dynamiek
- Aan planning/afspraken houden
- Met respect feedback geven
- Zelfstandig uitvoeren van een opdracht
- Probleemoplossend vermogen
- Houden van reviews, audits
- Lezen, begrijpen en samenvatten
- Schrijven van documenten
- Reflecteren en evalueren
Ana, Rea, M&C
WD-7 [Software Testing]
De student ontwikkelt en voert systematisch testprocedures uit om aan te tonen dat nieuwe en gewijzigde componenten voldoen aan vooraf opgestelde ontwerpspecificaties, en kan deze naleving bewijzen aan de hand van een rapportage.
- Testing-Related Terminology
- The Target of the Test
- Objectives of Testing
- Test Techniques
- Selecting and Combining Techniques
- Evaluation of the Program Under Test
- Evaluation of the Tests Performed
- Test Process & activities
- Practical Considerations
- Profiling, Performance Analysis Tools
- Software Testing Tools & support
- Valideren van uitspraken
- Gestructureerd testen.
- Uitvoeren van testen
- Vergelijken van testresultaten met specs
- Opstellen en managen van een testplan
- Managen en evalueren van het testproces
- Ontwerpen van testen van ICT-systemen
- Voorbereiden en begeleiden van testen
- Rapporteren over testen en resultaten
- Uiteenzetten van resultaten
- Presenteren van de testwijze
Ana, Rea, M&C
WD-8 [Research and Development]
Onderzoekt de laatste ontwikkelingen op het dynamische gebied van het web om kennis over de technologische ontwikkelingen uit te breiden. Stelt kritische onderzoeksvragen en komt methodisch tot antwoorden. Bedenkt innovatieve oplossingen voor het integreren van nieuwe technologie in bestaande producten, applicaties of diensten, of voor het creëren van nieuwe oplossingen.
- Codes of Ethics and Prof. Conduct
- Nature & Role of Prof. Societies
- Nature & Role of Software Engineering Standards
- Legal Issues
- Documentation
- Dealing with Uncertainty & Ambiguity
- Attack and reduce or eliminate any lack of clarity that is an obstacle to performing work
- De onderzoekscyclus
- Onderzoeksmethoden
- Monitoren van informatiebronnen en het voortdurend volgen van de meest veelbelovende ontwikkelingen
- Identificeren van trends
- Voordelen identificeren door toepassen van opkomende technologieën
- Opstellen van een 'proof of concept'
- Bepalen van beoordelingscriteria
- Lezen, begrijpen en samenvatten
- Houden van peer reviews
- Doorlopen van de onderzoekscyclus en het gebruiken van geschikte vormen van onderzoek.
Ana, Adv, Rea, M&C
WD-9 [Self Support]
De student kan als een beginnende professional zelfstandig een authentieke beroepsopdracht uitvoeren die leidt tot een of meer beroepsproducten en de uitvoering ervan verantwoorden.
- Kennis van de laatste ontwikkelingen in het vakgebied die vereist is voor de beroepsopdracht - Past kennis en inzicht nodig voor de beroepsopdracht zelfstandig en op een professionele wijze toe.
- Verbetert waar nodig en mogelijk de beroepspraktijk op het gebied van de beroepsopdracht.
- Is in staat om informatie, ideeën en oplossingen betreffende de beroepsopdracht over te brengen op een publiek bestaande uit specialisten of niet-specialisten.
- Verantwoordt zijn eigen handelen in de beroepspraktijk en reflecteert daarop op een professionele wijze.
Ana, Adv, Ont, Rea, M&C

Bron: OER Bijlagen Eindkwalificaties HBO-ICT van https://oer.han.nl/5e7f0058-a684-4bdc-b6d5-764b1c7b04c0